Gesù Nuovo (letterlijk Nieuwe Jezus) werd in de 16e eeuw gebouwd als paleis en is later door de jezuïeten omgebouwd tot kerk. De oorspronkelijke voorgevel van het paleis bleef behouden, maar in de loop der jaren zijn er verschillende kapellen en kunstwerken aan toegevoegd, wat voor een gevarieerde combinatie van architectuur en kunst heeft gezorgd. Tegenwoordig vind je er gotische en barokarchitectuur en veel voorbeelden van Italiaanse religieuze kunst, waaronder fresco's en beeldhouwwerken.
Ga de spelonkachtige Gesù Nuovo-kerk binnen en loop via een van de drie gangpaden naar het marmeren altaar. Neem plaats in een van de achterste kerkbanken en kijk omhoog naar de koepel. De ingewikkelde, met goud geverfde details van het plafond zijn vergelijkbaar met de mooiste religieuze muurschilderingen in het Vaticaan. Veel indrukwekkende fresco's, beelden en schilderijen in de kerk zijn voorstellingen van religieuze verhalen.
In het gewelf van de kerk vind je werken van de Italiaanse schilder Massimo Stanzione over het leven van de Maagd Maria. Er is ook een reliëf van Het Laatste Avondmaal van Leonardo da Vinci. Bij het altaar staat een bronzen urn met de as van Giuseppe Moscati, een Napolitaanse arts die in 1927 overleed en in 1997 heilig werd verklaard. In het Moscati-vertrek wordt het werk van de arts getoond aan de hand van foto's en vind je het verhaal over zijn zaligverklaring. De Guglia dell'Immacolata (Zuil van de onbevlekte maagd) domineert het plein buiten de kerk. Dit 34 meter hoge bouwwerk stamt uit 1747 en zou de lokale inwoners beschermen tegen de pest.
Bezoek de vele verschillende kapellen in de kerk, waaronder de Cappella di San Francesco Saverio (Kapel van Sint Franciscus Xaverius) en de Cappella del Sacro Cuore (Heilige Hart-kapel).
De Gesù Nuovo-kerk staat een klein stukje lopen ten westen van het historische centrum van Napels. Het dichtstbijzijnde metrostation is Dante. Aan de Piazza del Gesù Nuovo vind je verschillende cafés en restaurants. Hier kun je voor de lunch of een kopje koffie gaan zitten en naar de mensen kijken die zich rondom de kerk en de zuil verzamelen.